TANDPINE

RÅD MOD TANDPINE​​​​

Når man får tandpine, bør man altid kontakte tandlægen hurtigst muligt. Desto tidligere man finder årsagen til tandpinen, desto mindre behandling kræves der for at blive smertefri

Tag smertestillende for at lindre smerten

Bestil en undersøgelse hos din tandlæge

Hvis du oplever at tandpinen er så slem, at du ikke kan holde det ud inden din tandlægeaftale, kan du tage ibuprofen kombineret med paracetamol for at lindre smerterne. Behandling med smertestillende er udelukkende symptombehandling og bør derfor altid følges op med en undersøgelse hos tandlægen.

ÅRSAGER TIL TANDPINE

​​Tandpine er en forskelligartet smerte fra tænder og de omkringliggende væv. Tandpine kan være af dunkende, jagende og mudrende karakter. Ofte kan smerterne opstå spontant, andre gange opstår smerterne ved påvirkning. Typisk kan kolde og varme drikke medføre tandpine, men tyggefunktion, kold luft og søvn kan også starte smerterne​

En tand består, groft sagt, af en krone og en-til-flere rødder. Tandvævet består også af nogle forskellige lag. Yderst på kronen findes emaljen og yderst på rødderne findes cementen. Disse to ydre hårde lag skal beskytte det underliggende tandben (dentinen). Inderst findes nervekammeret (pulpacavum). I tandens nervekammer findes nerve og blodforsyningen til tanden.​

Jeg fik en akut tid på grund af tandpine. Det var en meget professionel behandling af både tandlægen og det øvrige personale. Tanden blev rykket ud og jeg fik klar besked fra tandlægen igennem hele forløbet. Venligt personale og top professionel behandling. Jeg har valgt at skifte tandlæge til denne klinik

- Annette Poulsen​

HVORFOR GØR DET ONDT?

Der kan være flere forskellige årsager til tandpine. Hvis der sker skader på emaljen, dentinen eller cementen, kan nerven, som findes inde i pulpacavum, blive eksponeret og dermed påvirket af temperatur, tryk og kemiske stoffer, der findes i mundhulen. Ved påvirkning af nerven i tanden, sendes der et signal op til hjernen, som registreres som smerte. Årsagen til skader på tandvævet, kan være:

Et hul (caries)​

En revne (fractura)​

​Et traume (stød)

En knækket krone​​

​I de tilfælde, hvor man har haft smerter i for lang tid, kan årsagen til smerten ofte medføre, at man får betændelse i tanden eller i de omkringliggende væv med hævelse, ømhed og endnu kraftigere smerte til følge.

Ved kraftige og smertevoldende betændelsestilstande, kan smerterne ofte elimineres hurtigt ved at sørge for afløb og eventuel antibioitka behandling. Herefter behandles årsagen til betændelsen. Alle behandlinger på Klinik Holmberg foregår under lokalbedøvelse og er 100% smertefrie.

HAR DU TANDPINE?

Vi kan garantere den bedste behandling. Ring til os på telefon 55 37 12 25 eller send os en mail på [email protected].

RING TIL OS

​​+45 55 37 12 25