Parodontose

Hvad er parodontose?

Parodontose anses ofte som en folkesygdom, som mange mennesker på ét eller andet tidspunkt i livet kommer ud for. Der er tale om en inflammationstilstand i og omkring tandkødet og -vævet, i den knogle tandroden sidder i.

Betændelsen vil altid starte i tandkødet. Der er på denne måde tale om en forringelse af tandkødstilstanden, som langsomt er fremadskridende. Denne betændelse fører til, at tandrodsknoglen langsomt rådnes, hvilket gør, at tanden begynder at føles løsere. En vedvarende betændelse i tandens støttevæv vil resultere i at tænderne falder ud.

Symptomer på parodontose

Symptomerne er svære at opdage, da der sjældent er symptomer, der kan ses direkte. Tidlige tegn på, at du har tandkødsbetændelse:

• Vi behandler parodontose i Vordingborg og Stege  Ofte vil man kunne mærke en ømhed i tandkødet
  • Oplever du problemer med tandkødet, så har du nok fået parodontose. Få det undersøgt her  Somme tider vil der være blødninger fra tandkødet

Hvis tandkødsbetændelse ikke behandles, vil tænderne løsrive sig fra vævet, og udvikle parodontose. Da der er tale om organismers reaktion på forskellige former for bakterier, fra blandt andet madrester mellem tænderne, er det vigtigt at være opmærksom at få børstet tænderne grundigt. Opdager man, at tandkødet er meget hævet eller bløder, kan det være en varsel. Opdager du dette, bør du straks opsøge en tandlæge.

Hvordan behandler man parodontose?

Hos Klinik Holmberg behandler vi parodontose forskelligt, alt efter hvor langt processen er fremskredet. Er der tale om en mild tandkødsbetændelse, vil vi normalt fjerne tandsten og bakteriebelægninger på rodoverfladerne. Tænderne vil derefter pudses og vi giver en vejledning til mundhygiejne, og hvor på tænderne, der især dannes belægninger. Ved en fremskreden parodontose, vil man oftest operere de angrebne tænder.

Hos Klinik Holmberg behandler vi parodontose efter konventionel behandling samt med laserbehandling. Vores tandplejere har været på kurser i Danmark og i udlandet. Senest har vores tandplejere været i Italien hos Prof.Dr. Francesco Martelli, og er her blevet uddannet i, at bruge specielle Lasermaskiner. Med et behandlingsforløb hos Klinik Holmberg kan vi gøre over 95% af vores patienter 100% parodontosefri!

Laserbehandling mod parodontose

Det nyeste inden for parodontosebehandling er Nd; YAG Laser terapi. Vi har på Klinik Holmberg rigtigt gode resultater med Nd; YAG LASER. Behandlingen går i sin enkelhed ud på at man, via. en målrettet energi fra laserlyset, fjerner langt flere bakterier end ved almindelig parodontosebehandling. Behandlingen med selve laseren er smertefri. Fordelen ved laserbehandlingen er, at behandlingsforløbet ofte medfører, at patienten slipper for parodontosekirurgi.

Hvad gør jeg efter en behandling?

Det er vigtigt at forebygge. Når først skaden er sket, kan den have fatale konsekvenser for dine tænder. Opdages og behandles parodontose i tide, er der en god chance for, at man kan få betændelsestilstanden stoppet. Dog vil den opædte knogle aldrig kunne vokse op igen, og derfor er det vigtigt at have sine tænder under opsyn.

Hvis mundhygiejne og tandtjek ikke holdes ved lige, vil knogletabet gradvist øges, og tænderne vil falde ud, en efter en. Det er derfor vigtigt at holde opsyn med sine tænder efter en parodontosebehandling. En patient der er blevet tandløs på baggrund af parodontose, vil have svært ved at få en protese, da store dele af tandknoglerne er gået tabt.

Vores parodontosebehandling er effektiv og 100% smertefri

Klinikkens nær perfekte kombination af moderne, professionelt tandteknisk arbejde og en personlig, empatisk kundebehandling – kan være svær at finde.

-Morten Bibow

Hvordan forebygger jeg parodontose?

Al forebyggelse mod parodontose bygger på en fjernelse af bakteriebelægninger på tænderne. Forebyggelsen sker primært i forbindelse med daglig mundhygiejne og tandbørstning. Børst dine tænder med cirkelformede bevægelser, og få gerne børstet tandkødet i samme omgang, da det er her, betændelsen indtræder. Udover den daglige tandbørstning, anbefaler vi, at du supplerer med brug af tandstikker og tandtråd. Tandtråd og tandstikker er gode, da det er svært at få fjernet alle bakterierne, der samles mellem tænderne, med børsten.

Mistanke om parodontose?

Hvis du har mistanke om parodontose, eller tandkødsbetændelse, skal du kontakte os hurtigst. Vi er altid klar til at hjælpe dig. Vi sikrer den bedste behandling. Ring til os på telefon 55 37 12 25 eller send os en mail på mail@klinikholmberg.dk og hør nærmere.